Så har då resan börjat på riktigt. Kl 14.45 startade tåget från mora Strand och 21.12 var vi framme i Östersund västra, allt i tid. Vi noterade faktiskt inga tågförseningar alls på Mora Strand – måste vara ett bra ställe.
Tåget anländer till Mora Strand. Som synes lite äldre modell men ändå rätt så modernt. Guiden/tågvärden gjorde utrop med trådlöst headset lite varstans i vagnen och spela musik från sin telefon. Det fanns även WiFi och USB anslutning för att ladda telefoner och plattor.
Man stannar och visar sevärdheter som t.ex. när vi passerade på en hög bro.
Här har vi kommit till Björnidet som ligger någon hundra meter in i skogen vid högsta punkten. Idet ska ha upptäckts av Inlandsbane personal – oklart vad hen letade efter där i skogen.
Björnidet ser inte mycket ut för världen, troligen en gammal myrstack som blev ledig när myran stack.
Lagom vi kom upp till idet började de stora dropparna (regn) falla och vi skyndade tillbaka. Men det blev inget av det.
I Fågelbro stannade vi 20 minuter för kaffe och hembakt kanelbulle för 38 Kr som ”paket”. När vi anlände regnade det men slutade snart.
Vi stannade även för middag i Åsarna, även här regnade det lite.
Framme i Clarion Hotell i Östersund, vi ser en trend. I Gävle hade vi två kuddar var (normalstora). I Mora två normala och en stor. Här är en normal, en stor och en jättestor.
I Östersund pågår Stråket som är inledningen pä Storsjöyran, under veckan är det fri entré till området där restauranger överröstar varandra. På vägen dit konstaterade vi att det går isbjörnar på gatorna, samt att odjuret finns och Ingvar verkar i fara.
Hur är sätena, typ rälsbuss eller bekväma?
Är det en vagn eller flera? Tågstopp, betyder det att ni kan gå ut o fotografera eller bara från fönstret?
Ser mysigt ut! Ha en skön dag i Östersund, akta er bara för de stora djuren!!
Sätena är lite halvmoderna, fällbara tack och lov men inte direkt nya.
Stoppen är antingen sakta in eller helt stopp nÃ¥gon minut men man gÃ¥r inte ut utan fÃ¥r fotografera genom smutsiga fönster. Det finns visserligen en del öppningsbara fönster, vÃ¥rt stängdes automatiskt vilket vi löste med en platsbit som lossnade (inte medvetet) pÃ¥ stolgaveln, vi satte den som ”kloss”. Dörren ut till foajen och föraren försökte vi pÃ¥ olika sätt att lÃ¥sa i öppet läge med varierande framgÃ¥ng. Föraren vill gärna ha öppet sÃ¥ han fick mer luft och det fick vi med. Föraren satt inte innelÃ¥st här.
Det är en vagn på södra delen kanske 70-80 platser och det var rätt fullt från Mora. I norra delen så kör de tydligen två vagnar. En mindre del av resande är lokalbefolkning.
Kan väl lägga till att föraren första dagen var en Malmöpåg, pensionerad men skulle köra här under två veckor. Intresserad Erik?
Här är det skenskarvarnas dunkande och tåget gungar. Det känns gammalt så att säga. Hastigheten är upp till 80 km.
Vi höll förresten pÃ¥ att köra över en ren med, pÃ¥ en 7 km raksträcka. Jag stod framme vid föraren och sÃ¥g en punkt lÃ¥ngt fram men först nÃ¥gon km senare reagerade han och stirrade framÃ¥t – fortfarande lÃ¥ng fram. Sen konstaterade han att det är en ren vilket jag inte kunde se än och började sakta in. Mycket riktigt en stortaggare som började springa mot oss men han hoppade undan i sista stund Föraren sa att en älg hade stuckit lÃ¥ngt tidigare men renarna gav sig inte och han räknade faktiskt med att vi skull klippa den här.
Spåret ser tidvis ut som en granodling med granar tätt intill spåret och mellan rälen. På en sträcka höll de på med sliperbyte och just där var det mycket renare
Den verkliga turistresan med lite stanna upp här o där.
Kan ni vara c:a tjugotal ombord.