Natt mellan lör-och söndag 2-3 juni

Klockan 23.55 avgick ett malmtåg draget av ånglok med 15 moderna malmvagnar från LKABs terminal, helt enligt tidtabell.

Vi hade satt klockan på väckning 23.10 och kunde konstatera att det ute på gatan stod två bussar och män med kameror och diverse utrustning på väg ombord. Vi kokte vatten och fyllde termosen för att kunna få lite kaffe. Nu blev det långärmat och långbent. Detta var nog den sämsta natten under våra dagar här uppe, det hade regnat under dagen när vi var i gruvan och det det var fortfarande molnigt men inte kallt. Vi körde iväg mot stationen men eftersom vi såg tåget stå på malmbangården svängde vi in på vägen ut mot LKAB och förenade oss med en 10 andra som stod och väntade med kameror i högsta hugg.

En kort sammanfattning av kvällen en vägren, tre bussar, 40-50 bilar (bara en uppskattning) och 10 000 mygg (också en uppskattning).

När tåget lämnat oss var det in i bilen och ut på E10 mot Narvik. Jag noterade i samband med starten att vi hade en varning för däcktryck och kollade (tittade) för säkerhets skull runt bilen men det såg OK ut och vid den tiden kollade däcktryck, var gör man det? Under första biten såg vi inte röken av tåget men sen såg vi röken från loket. Helt plötsligt möte vi en vägren som hade bättre trafikvett än många människor jag mött, renen gick lugnt på vänster sida av vägen. Strax efter är vägen full av parkerade bilar på höger sida och fullt med folk på vänster varvid vi inser att vi lyckats köra om tåget. Eftersom det är rätt så nära kör vi vidare för att hitta en bättre plats att stanna på och strax dyker tåget upp med sakta framfart.

Det är tydligen en uppförbacke och de har inte lyckats elda på riktigt så ångan har tagit slut. De står still ett par minuter så eldaren får jobba på och sedan ett nytt försök

Dom kunde köra vidare och vi med och kolonnen av bilar. När det var ett fritt synfält stannade stannade några/många och när tåget passerat så in i bilarna igen. Två bussar passerade oss och vi såg dem igen när vi passerade Rensjön då de stod inne på stationen där tåget gjorde ett längre uppehåll för att möte dels ett riktigt malmtåg och ett godståg. Möjligen att där var någon serviceåtgärd som vattenpåfyllnad. Vi passerade Rensjön och stod ensamma utmed vägen (bilen ute i vägrenen) och väntade. Som ett sista stopp för oss blev Torneträsk där ett uppehåll på en timme var planerat för påfyllning av kol, en lastbil med kol och en traktor fanns på plats men tåget stannade en bit innan själva stationshuset. Det visade sig att de hade kol så det räckte till Abisko Ö där det skulle bli personalbyte och nytt vatten och kol.

Vi drack lite kaffe och vände hemåt, däcken såg fortfarande bra ut. Vi var hemma igen strax innan 4 och kunde slutligen somna. På vägen hemåt mötte vi den fjärde bussen som tydligen följde det andra malmtåget – ett DM3 lok. Vi noterade när vi stod i Torneträsk att vi inte var så många bilar där men de två bussarna anslöt. Troligen hade man dels gett upp och återvänt till en säng eller vänt för följa det andra tåget för där var ett mindre antal bilar i vägkanten.

Mygg, kanske var 10 000 lite hög uppskattning. Men de var ”påflugna”, vi har inte märkt så mycket mygg innan men dagtid är det väl för varmt. Långkläderna var jag tacksam för nu men en keps skyddar inte hela huvudet och det märks att öppningen baktill på kepsen var ett populärt tillhåll. Jag är lite knuddig i nacken och bakhuvudet.

2 tankar kring ”Natt mellan lör-och söndag 2-3 juni

Kommentarer är stängda.