2 januari Oslo

Vi tittade på norska nyheterna igår kväll och där var en stor nyhet Arendal som fått 70 cm snö under natten och man uppmanade folk att stanna hemma om så går. Därefter visade dom Oslo som också hade haft snökaos, inte lika mycket snö men tillräckligt för att lokaltrafiken fick problem. Bussar på tvären och så vidare.

Det kändes sådär att dit ska vi imorgon om tåget går. Jag kollade vg.no i morse som hotade med oväder söder om Oslo men inga rapporter om tågen. Väl på stationen så var tåget på plats och vi kom ombord. Många medresenärer hade skidor med sig och givetvis stora väskor. När vi var ombord så utropades att man kunde använda bagageutrymme i vagn 5. Vi hade plats i vagn 2, näst sist i tåget, bistron fanns i vagn 6 – mitt i tåget – och då passerade vi vagn 5 som till hälften var bagagevagn (se bild), ändå var det bättre utrymme i varje vagn jämför med t.ex. X2000. En underlig sak var informationstavlan i vagnen som visade tid och temperatur – oklart var mätaren satt men det var jämn temperatur hela tiden.

Nej det var inte 50 grader inne i vagnen och knappast utanför heller. Här fanns också en barnvagn eller kanske ska man säga familjevagn med lekplats och där var många små. Bistron var trång, när man satt vid bord kändes det verkligen instängt. Intressant var att de sålde korv från en sån här grill som pressbyrån med flera använder. Annars kändes inte tåget optimalt för en sju timmars resa, stolarna var inte anpassade så.

Men resan då. Jo direkt ut från Bergen var en lång tunnel som troligen gick lite uppåt och därefter var det många tunnlar till på första halvan av resan med blandade längder. Sista halvtimmen gick också i tunnel till största delen. Annars var det mycket snö när vi kom upp på höjderna, Högsta station låg på 1222 m.ö.h. och däruppe var det dålig sikt, antingen dis eller moln. På andra håll snöade det eller så yrde snön upp kring tåget. Det var mycket växlande med sikten.

I Myrdal på 866 m.ö.h. hade vi möte med Flåmsbanen som är lite speciell eftersom den går på en ”serpentinväg” ner till Flåms vis havet. Men man svänger inte i serpentinerna utan byter åkriktning.

Det märktes under de sista timmarna att snön förändrades, det var lössnö istället för isblank snö som högre upp. Vi passerade Drammen och några andra städer nära Oslo där lastbilar med snö lastades och kördes iväg. Väl i Oslo var vi spända hur det skulle se ut. När vi kom ut från stationen såg det inte så farligt ut man hade röjt men även lagt upp i högar. Dock var det moddigt.

Vi gick ett kvarter in på Karl Johan innan vi svängde in på gatan mot vårt hotell och där såg det mycket annorlunda ut. Mer moddigt, upplogad snö från gatan på trottoaren – slipprigt och inget roligt att gå i. Trots att det var glatt under.

Såg precis på nyheterna att sophämtarna i Oslo konstaterar att de kommer få svårt att klara sitt jobb framöver tills det blir riktigt röjt. Där var ett långt reportage från Kristiansand som också kämpade med snön.

Det kommer just nu lite små flingor så vi får se imorgon, vi hinner väl ut en sväng innan det är dags att gå ombord innan avsegling kl 15.00.

3 tankar kring ”2 januari Oslo

  1. Karin

    Skönt att tåget gick i alla fall. Verkade ju inte så farligt med snön ändå.
    Ljusare bilder så märks att ni är ”söderut”.
    Hoppas ni får en bra fm i Oslo och sen en behaglig båtresa hem.

  2. Åsa

    Vi var i Flåm för 10 år sen och paddlade i fjorden. Då sa jag att den där tågbanan (Flåmsbanan) ska jag åka nån gång i mitt liv. Den såg så häftig ut högt uppe på krönen. Det blir väl lagom till pensionen tänker jag mig!

    Håller tummarna för tågresa hem utan stök!

  3. Martin

    50 grader lät ju i varmaste laget 🙂

    Kul att ta del av resan. Får ju hoppas ni klarar er från 70cm snö för det verkar stökigt.

Kommentarer är stängda.