3 september Scheveningen

Dagen började molnigt och blåsigt. Vi beslöt att ta en lite kortare biltur och körde till Scheveningen och gick en strandtur där på nästan tre timmar. Det blev även en tur ut på piren där det numera finns ett pariserhjul samt tillkommit en zipline från tornet längst ut in till stranden, på tornet finns sedan tidigare en kran för bungyjump.

När var på väg tillbaka till bilen kom solen fram så pass att det blev jacka av och väl hemkommen blev det en timme i solen på balkongen. Därefter tänkte vi passa på en gåtur innan kvällen och hann väl lagom ut på stranden då solen kom bakom molnen, men vi gick ändå tur och retur innan vi tog en öl utomhus bakom glas. Fortfarande rätt så blåsigt men bakom glasväggen var det OK.

En symbolisk strandad val som handlar om renare hav.

2 september Zaanse Schans

Gårdagens regn varade nog bara någon minut och stormandet slutade nog samtidigt. Idag har vi haft lite växlande sol och moln men solen tog överhand eftersom dagen gick, dock har det blåst lite hela dagen. Idag for vi till Zaandam strax norr om Amsterdam och besökte Zaanse Schans som är ett utomhus museum liknande Jamtli i Östersund, dock levde dessa aktörer inte in sig i rollerna utan var mer guider i sina respektive museer. Vi konstaterade redan i Giethoorn museet att deras sängar var väldigt kort, vi mätte nu till ca 1,5 m och nästan lika breda, sängarna var som skåp i väggen och två sådana skåp fanns i fiskarhuset och där hade levt en familj på 14 personer. Vi frågade om sängstorleken och förklaringen var dels att man givetvis var kortare på den tiden men även att man inte vågade ligga och sova för då vaknade man kanske inte igen, de satt alltså och sov i sängen. De allra minsta stoppade man i ett litet skåp under sängen. Utöver museum fanns det restaurangen, butiker m.m. Vi fick även se hur man tillverkar klompjers (träskorna alltså) med kopieringsmaskiner det tog inte många minuter.

På vägen hem blev det ett litet fotostopp på ett blomfält vi såg häromdagen. När vi köpte kvällsfisken fick vi även en varning för måsarna som gärna stjäl mat vilket vi faktiskt fick se några minuter tidigare på gågatan. Vi mötte ett par med mjukglss i strut, en mås anföll mannens glass så han tappde och förvånat stod och tittade – vad hände?. Måsen dök dock direkt och slök glassen som lämnat struten, en annan mås passade på att ta struten som kanske var ca 5 cm.

1 september Zundert blomencorso

Först en bild från gårdagen som inte ville komma med då, en hyllning till haringen.
IDag började lite kyligt – knappt 20 grader – och molnigt, lite blåsigt så det blev långbyxor för säkerhets skull. Sedan 10 mil till Zundert och allt flöt bra till vi kom fram, de hade ingen parkering (ledig?)på den sidan staden, vi blev skickade runt på en halvtimmes resa. Väl parkerade var det bara att följa strömmen av folk för att hitta in i centrum. Sen betala och försöka hitta en plats att titta från. Det var relativt enkelt att förstå vilka gator som tåget ska gå eftersom de var kantade med stolar (tomma) som alltså var bokade platser, det fanns även flera stora läktare. Vi lyckades hitta platser med bra sikt trots att vi kom strax innan avmarsch det var även i starten av tåget, där hade vi tur. 

De tre första bilderna hör samman (med en fjärde) och är kanske ett sätt att underlätta tillverkning och framförande, det kräves endast ett par personer per vagn i jämförelse med de stora som kanske kräver 20-30 personer som knuffar.

Vagnarna byggs av företag/stadsdelar och man håller sannolikt på hela sommaren med förberedelser och de sista dagarna med att sätta alla blommor.

På deras hemsida https://corsozundert.nl/en/home-2/ kan man få fler och givetvis bättre bilder. Där står även att man för 30 år sedan beslöt att begränsa vagnarnas storlek till 9 meter högt och 18 meter långt ”för att stoppa vansinnet”. Jag vet inte om de fyra vagnarna tillsammans klarar 18 meter eller det är ett sätt att lura systemet, men det var fler som hade flera vagnar. På hemsidan står det även att de kan väga upp till 20 ton och man använder alltså inga motorer för framdriften. Man,  använder även mycket rörliga delar på vagnarna och jag såg på en vagn att det gjordes manuellt, någon står alltså och drar i spakar men kanske en del använder motorer här.

Det var totalt 20 vagnar och emellanåt ett Marschingband å man blev lite trött i öronen efter att lyssnat på allt trummande och varje vagn hade även en ljudillustration på hög volym. 

Det är fantastiska skapelser som man har gjort för att användas idag i kortege och imorgon går att att se dem på en uppställningsplats, därefter ska allt skrotas.

Vi upptäckte en fördel med att ha stått i början av marschvägen, när sista vagnen passerat började folk gå iväg – så ock vi. Vi passerade längs en gata där man ännu inte kommit fram till vilket ju även innebar att alla inte lämnade samtidigt så vår avfärd gick enkelt – inget köande.

Väl hemma blev det lite fisk och kort strandpromenad, vädret under dagen har vart fint med mycket sol och lite moln. Nu på kvällen var det lite blåsigt på stranden så vi tog en öl inomhus. När vi lämnade strandrestaurangen hade blåsten blivit mindre storm och sanden fykte omkring oss och nu lite senare har det även kommit lite regn.

31 augusti Katwijk an Zee

Dagen började soligt och vackert. Vi bestämde att köra runt lite mer på Texel innan vi lämnade och försökte ett inre varv men kom fram till att det mest var sådant vi sett igår.

Men det blev ändå dags att lämna så vi for med 12.00 båten, väldigt praktisk man behöver inte biljett åt detta hållet, bara att köra ombord.

Problem blev det dock när vi skulle bli av med bilen, man kan hyra ett parkeringskort för ett stort garage utanför men det var fullt av badgästernas bilar. Vi ställde oss först i kö för att köra in men kom fram till att vi istället skulle kunna köra och handla till vår frukost. Sagt och gjort Navigatorn pekar ut var det finns affärer, det första var en bokhandel, den andra blommor – inget vi behövde. Vi letade vidare och såg ett köpcentrum och en logga för en matvaruaffär. Efter lite rundor och svängar hittade vi in till parkeringen med gott om lediga platser, så vi gick in och där fanns Albert Hein med en stor tom affär – man höll på att bygga om totalt, massor med tomma hyllor och gott om byggjobbare. Bara att ge sig ut och fortsätta sökandet, den som söker skola dock finna och vi fann en LIDL så vi fick handlat. Tillbaka till stranden och garaget och nu var kön lite kortare och bilar körde ut så vi behövde bara vänta en fem minuter.

Vi kunde därefter ta en första tur ut i ett varmt Katwijk och även fick en middagsfisk. Klockan var ca 5 och stranden var som fullsatt, lite nya statyer har kommit annars känns det mesta bekant. Vi gick hem och ut igen vid 8-tiden då stranden hade nästan tömts och det var lite kyligare men började blåsa desto mer.

Imorgon är tanken att besöka Zundert och deras Bloencorso.

Ett konstverk, de gräver inte i sanden – de paddlar.

Tidig kväll på stranden men fortfarande många besökande men bara ett fåtal i vattnet.

Lite senare på kvällen och de flesta har gett sig iväg hem (?).

Himlen är mörkare och det blåser ordentligt, så pass att drakarna flyger utan problem. När vi gick såg vi en drake och undrade vem som höll den. Långt om länge kom vi fram till att det var en liten flicka som gick strax framför oss, hon bara höll i snöret och tittade knappast uppåt.

Men solnedgång blev det även hemgång.

30 augusti De Koog

Dagen började med mörka moln men då kan det nästan bara bli bättre och det har blivit en bra dag med lite varierande väder men fint överlag.

Vi tog en tur runt ön – den är inte så stor -och vi började till norra punkten och dess fyr. För skojs skull testade jag med Navigatorn som mycket riktigt hittade dit men ville att vi skulle ta vägen över Den Helder – söderut och på fastlandet. Men vi hittade fram och mötes av den största tänkbara sandstranden. Första bilden är tagen på stranden och där skymtars havet, den andra är uppe från fyren. Men ingen av dem ger den känslan av hur stor det är. Jag testade med en app som mäter sträckan man flyttar sig och då visade den på över 350 meter från vattnet till där sanden slutar. Sen var det sandstrand så långt man såg åt båda hållen. Dock var det förbjudet att simma här eftersom det är starka strömmar.

Vi körde vidare med lite korta stopp och försökte hålla oss nära havet vilket inte alltid går med bil dock finns här mycket cykelvägar och de verkar gå på vallarna runt ön. På västra sidan av ön är det nationalpark hela vägen och det verkar vara naturligt med höga klitter som skyddar mot havet men på motsatta sidan är det invallat och man håller på att avsluta en höjning av vallarna för att klara 3.5 meter. Även den långa vallan som man kommer på norr om Amsterdam håller man på med ett arbete för att höja denna – vallen alltså.

Vi fortsatte söderut och kom till Oudeschild som är en lite ort med stor hamn, många stora trålare låg här och det var en marknad i hamnen så vi stannade till. Lite turistande och lite fisk i magen sen såg vi att många erbjöd båtturer med sälsafari så vi hoppade på en som kombinerade med räktrålning. Det var alltså en räktrålare som var anpassad för passagerare. Några sälar såg vi inte men de fick upp en del räkor och annat i trålen. Man gick igenom fångsten och berättade vilka olika fiskar och annat som kom upp och därefter gick fångsten genom sortering och kokning och så fick vi prova. Men de här räkorna var väl ca 15 mm långa och att skala dem var löjligt även om fiskarna hade en bra teknik. Jag provade på några men det smakade knappt något. På vägen in fyllde de plastpåsar och delade ut till de som ville ha men det blev mycket kvar som nog slängdes. Men man kan väl säga att de fick ett riktigt bra kilopris på detta viset.

Ön Texel är väl ett turistparadis för många holländare, tyskar och lite andra. Väldigt många cyklar här och det finns ett riktigt bra nät av cykelvägar och i nationalparken även vandringsstigar och givetvis massor med sandstränder – på den västra sidan.

29 augusti De Koog

Gårdagen slutade vi med en promenad för att se vem som förde så in i herrans oljud, det visade sig vara en tävling med konstiga inslag som skeede en hundra meter hemifrån och vars ljud gick in direkt till oss. Tivolit som låg närmare var betydligt tystare och rätt så litet.

Idag bestämde vi oss för att besöka Giethoorn museum som först öppnade kl 11, vi lämnade hotellet 10 och gick en till runda längs kanalerna. Det första som slår oss är att vi är nästan ensamma, båtuthyrarna har börjat fixa till sina båtar – ösa nattens regn t.ex. Inte ens fåren brydde sig om att vara uppe än.

Till att börja med var vi ensamma men det kom fler och fler  vandrare och hyrbåtar.

Efter museet som handlade om Giethoorns historia så det det en kibbeling (friterad fisk i bitar) innan vi reste vidare mot nästa mål. Vi styrde kosan mot De Koog på ön Texel.

Att köra med hjälp av gps (Navigator) är praktiskt man får hjälp hela tiden att hitta väg och avfarter men ibland stämmer det inte. Under färden idag blev det ett par konstigheter då den säger att det blir en rondell om en kilometer där vi ska ta andra avfarten, detta då vi kör på motorväg och rondeller inte bör dyka upp. Vi passerar en avfart och då säger den ”räknar om vägen” vilket innebär att vi kommit fel. Men det kommer en avfart till som pekar till Den Helder som vi ska till och vi svänger av – nu visas på kartan att vi är ute på en åker och åker, men vi kom rätt – alltså till Den Helder.

Från Den Helder går det färjor till Texel och man köper alltid returresor och på returen ska det inte vara någon biljettkoll eftersom det bara är ett bolag som kör. Det var väldigt smidigt, betala i infarten köra upp på rampen och sedan nästan direkt in på båten. Nu körde 30 minuters trafik med 20 minuters överfart. Väl i land kom den stora utmaningen att hitta hotellet, Navigatorn började med att ge instruktioner om att köra tillbaka – mot färjan – och senare ”du kör åt fel håll” men på kartan visades vägen till hotellet vilket vi hittade lätt med kartan. Där flippade tekniken verkligen ut.

Hotellet ligger intill en nationalpark Dunes of Texel. Vi har tagit en tur genom nationalparken ner till stranden – ca 1.5 km – genom lite skog och enorma stranddyner för att slutligen ner till stranden som är en bred sandstrand som trolig går runt hela ön. Det visade sig att vi kom ner mitt emellan två badplatser – men det struntade vi i.

Vi kommer att stanna hela fredagen på Texel och kommer väl att köra runt som goda turister för att sedan på lördag ta båten tillbaka till fastlandet.

Vädret idag har varit varierande, under natten hade det regnat och under dagen har solen skinit med omväxlande svarta moln och en liten regnskur under körningen.

28 augusti Giethoorn

Resan startade startade redan igår med TT-line – nattbåt till Travemünde. Imponerande lastkapacitet med 3700 meter parkering, fartyget i övrigt var inte så imponerande. Man kunde knappt vara utomhus – det fanns bara ett par ”balkonger” på sidan och insides var det restaurang eller baren. Men det var ju nattbåt så vi sov trots åskvädret.

Sen hade vi 40 mil att köra till Giethoorn som var dagens mål. Lite vägarbete skapade köbildning och omvägar blev det. Dom hade även lite problem med lastbryggan på båten så vi fick vänta en extra 30 minuter innan vi kunde köra iland.

Vi anlände Giethoorn strax innan incheck kl 3 och hann då med en Lekkerbeke (friterad fiskfile) innan vi kunde flytta in.

Under resan har termometern visat på utetemperatur på ca 30 grader – då är det skönt med AC i bilen. Här i Giethoorn visade tempen på 29 så det är varmt. Rummet har fönster åt två håll så vi har korsdrag men det ingår även en bordsfläkt.

Efter inkvarteringen har vi gått runt i ”stan” som består av kanaler istället för gator. Husen är vad vi tycker vara gammal holländsk stil men väldigt fint hållna, de verkar nästan nybyggda. Hela byn bygger på turism, massor med restauranger och några hotell och alla verkar ha egna rundtursbåtar och småbåtar för uthyrning. Vissa stunder var det så trång i kanalen att det nästan stod stilla. Man kan undra hur det är att bo på ett sånt här ställe där alla går och fotograferar ens hus.

Något vi inte visste var att sista lördagen i augusti firar man en kanaldag med en kortege på kanalerna och firande börjar redan idag med ett tivoli strax utanför vårt hotell – så som en extra förmån finns det på rummet två uppsättningar hörselskydd.

Karlskrona 15 augusti

Hemresan har gått bra. Vi bytte till ersättningsbuss i Kristianstad som gick via Hässleholm, Lund och till Malmö. Det tog lite längre tid och med sämre komfort.

Men med tanke på omständigheterna har det gått bra.

Karlskrona 15 augusti

Sitter nu på tåget och väntar på avgång – 09.47. Vi hade tänkt stanna några timmar till men branden i Hässleholm ställer till det, det blir buss från Kristianstad.

På väg ut från hotellet insåg vi att det regnade så det blev regnkläder på. Från rummet märkte vi inte regnet eftersom det pågår renovering med byggställning som är klädda med dukar, så det ser ut som nysnö oftast.

Vad det gäller era frågor. Det är inte kallt, när det inte regnar går det bra utan jacka. Turister är det gott om dom kommer i bussar eller i gående guidningar.

Karlskrona 14 augusti

Dagen började med sol – ibland ska man ha tur och vi ska ha en skärgårdstur med M/S Wittus som ska ta oss till det yttersta i Karlskrona skärgård, Stenshamn.

På väg ut passerar vi fästningen Gonatt fast klockan nyss passerat nio.
Vi har sol men det blåser kraftigt med fartvind så man får antingen hålla i kepsen eller ankra på annat sätt.

Båt går upp mot 20 knop eller 35 km/tim och den accelererar och bromsar snabbt.
Vi åker bara som rundtur och ska inte av men vi går in i hamnar på vägen och hämtar/lämnar resande.

Tre timmar tog resan så vi är tillbaka strax efter 12, det var rätt så gott om plats på båten. När vi steg iland väntade många fler på att kliva ombord för nästa resa.

Vi åt middag och någon timme senare var himmeln nästan svart, vi hade lite kvar på Marinmuseet så vi klarade av det när det regnade som värst. Sen fick vi lite regn under vägen hem.

Men nu på kvällen har vi gått en runda till och nu är det klart väder igen.