29 december Abisko med älgvandring

Norrsken – tror inte det. Prognosen i går var molnigt hela natten, dock tid tvåtiden var jag vaken och tittade ut, klar himmel men inget sken och sängen lockade.

Förmiddagen visade termometern på -4 grader och vind 2 m/s. Vi gick ut och möttes av en stor grupp som skulle ut med snöskor, såg flera andra med snöskor – bra val. Överallt där man går är det is, knagglig is så våra snökedjor fungerar. Inte mycket snö, vi började med upp till linbanan – lite is i jokken.

Uppe vid liftstationen hade vi bra sikt österut men det var mörka moln västerut.

På väg ner såg jag plötsligt en älg som var på väg in på stigen mot Kårsafallen, vi stannade upp och han gick in på stigen och stannade igen. Strax upptäckte jag att det var en till älg framför och det var alltså mamma med en kalv – men det var fel. När de gick iväg fortsatte vi sakta nedåt och upptäckta att de inte gått iväg utan stod och tuggade på en björk (kanske det var) och då upptäckte jag ytterligare en kalv. Jag fick i alla fall en skaplig bild på dem, kon verkar studera oss.

Vi gick vidare under vägen och följde kanjonen ner till bron. En bit ner började det snöa med stora flingor som la sig på jacka och mössa. Lite kraftigare vindar i stötar. Vi vände hemåt. nu med nysnö på isigt underlag var det flera som halkade runt.

Nu efter lunch var vi på väg ut igen, temp -2, vind mellan 11-17. Det såg inte trevligt ut där ute så vi stannade inne.

Lite förändringar har skett här uppe. Storstugan (källaren) har nu fått en Bistro på kvällen där de serverar hamburgare, pizza, sallad och drycker. Tidigare har man kunnat köpa en Take-Away i restaurangen på kvällen som nog alltid bestod av spagetti och köttfärssås så de har väl sett möjligheten med någon enklare förtäring. Faktiskt en del som var nere och åt igår. De har även byggt ett nytt garage/verkstad nere vid personalhuset.

Enligt Trafikverket ska dagens 94 gå vidare till Narvik imorgon, vi får väl se om det sker. Taxi kommer här hela tiden för att hämta och lämna.

28 december Abisko – äntligen

Äntligen framme tre dagars resande eller vad man ska kalla det.

En snabb repris, innan vi lämnade Malmö fick fi via SMS reda på att det kunde bli problem med resan till Stockholm beroende olycka. Sen kom ett besked att olyckan var löst men följdproblem kan förekomma. Därefter har vi inte fått någon direkt information alls. På nattåget fick vi på kvällen besked att tåget kanske inte fortsatte förbi Kiruna. När vi bytte tåg i Boden hade de ingen information förrän efter Gällivare. Ingvar har en konspirationsteori att SJ släppte informationen att vi skulle övernatta i Gällivare först efter för att rädda hotellets reception från kaos. På Norrtåget precis innan Gällivare fick vi reda på att hotellet tvärs över gatan och vi har två nätter där.
Sedan ingenting.

Igår eftermiddag ringde jag SJ och ville ha information – Biljettnummer och så hade hon läget klart för sig. Har ni kollat på alternativa resvägar? Nä, varför skulle vi det, SJ ska väl se till att vi kommer fram! Sen tjafsade vi lite om det, jag sa även att vi är väl omkring 50 personer lämnade här och många utrikes. Det slutade tillfälligt med att hon bad mig vänta för att konferera med kollegor. Kort återvändade för att om jag bodde i Abisko – nä Malmö. Tillbaka till konferensen. Slutligen konstaterade hon att vi kan inte lösa att ni kommer till Abisko, varför inte åka till Luleå istället? Så blev det med tjafs om detta. Kontentan var att alla tåg är fullbokade till den 1:e vi kunde inte ens få en biljett till Kiruna. Troligen kommer inte trafiken att återupptas de närmaste dagarna. Vi kunde få upp till 2000 per person för egna transportlösningar eller så bokade hon gärna om oss till Malmö direkt, för att blidka mig erbjöd hon även ytterligare en natt i Gällivare.

Vi fick fundera över detta och väderprognosen såg rätt OK ut för idag så vi bestämde att prova boka taxi från Kiruna och ut och ta tåget till Kiruna.

När vi ringde taxi i morse sa dom att det var OK men de var fullbokade på förmiddagen så vi bokade in som passade tåg 96 som inte var fullbokat.

Eftersom vi inte skulle lämna Gällivare förrän 13.59 bestämde vi att besöka hembygdsgården istället och letade med hjälp av GPS oss dit. Efter två kilometers vandring kom vi fram till detta

Det var här de tippar plogen. Det kändes inte pulsa omkring i kramsnö för detta så vi återvände till själva stan. Matställen i Gällivare är det inte många, pizza och likande går att få. Det blev en ny laxsallad på hotellet innan vi intog tåget till Kiruna. Taxin väntade på stationen, kostnad 2400:-. På tåget var ett eller två gäng med indier (tror vi) varav en del i alla fall kom till hotellet i en större bil samtidigt med oss. Jag försökte ha koll på vägen om det fanns några tecken på problem. Väldigt lite snö i plogvallarna mestadels kan 2 dm högt, tidvis högre men lika ofta inget alls. På ett ställe såg det ut som någon besökt diket. Nu är det mörkt så det är svårt att se hur det ser ut men vi får väl kolla av det framöver. Hemresa är planerat till den 3:e få se om vi måste ta taxi då med.

Slutligen två sista foto från Gällivare

27 december Gällivare

En amatör meteorolog vill göra gällande att SJ saknar personal och inte vill köra till Abisko. Samtidigt anser han att tågen borde gå beroende på det ser ut på vägarna.
Kan väl göra någon kommentar där. Vi hade också gärna sett att man kört fram till Abisko men det är inte SJ som bestämmer det är Trafikverket. Trafikverket hade nog inte blivit glada heller om tåget kört så de kommit upp i vägkamerorna.
I lokalradion – Norrbotten – sa dom i morse att persontrafiken fortfarande var avstängd men att man skulle börja släppa på godståg idag. Rädslan är nog inte så mycket att ett tåg kör fast men om det stannar på linjen och blir strömlöst är det en besvärlig operation av evakuera alls. Även idag har man haft restriktioner på sträckan Björkliden-Riksgränsen med kolonnkörning.

Det som känns sämst är att vi inte får någon information från SJ, inget SMS eller annat. Förhoppningen är att vi sa komma iväg imorgon (lördag) men redan på söndag spår meteorologer (icke amatör) nya stormvindar över fjällområdet. Men det får vi se då – om vi har kommit dit.

Idag har vi gått en tur på stan, vilket är snabbt gjort. Men vi kom in i turistinformationen och blev haffade av dess anställda som lockade med ett bildspel på pekskärm med bilder från 1880 och framåt. Men hon lämnade inte till oss utan gick mycket entusiastiskt bilderna och berättad. Eftersom vi har varit runt en del själv hade vi en trevlig halvtimme. Hon själv var japanska ursprungligen och kom hit för att jobba på ett hotell som tolk eftersom det kom många från Japan för att spana efter norrsken. Sen kom kärleken och hin gifte sig och hade själv blivit drabbad av att flytta för att deras hus låg i vägen för utvecklingen och det var väl E10.
En av sakerna hon visade på bild var flytten av ett hus som stod och väntade på placering och vi hittade det strax efter vi lämnad henne.

Man håller även på att bygga ett allaktivitetshus mitt i centrum som redan är försenat och fördyrat, förhoppningsvis har de tagit intryck av Kirunas badhus.

Snön tar många uttryck som här där ett fotbollsmål blir en hängmatta

Vi har haft väder idag med, temperatur kring noll med takdropp lite varstans men samtidigt starka vindar men ingen ny snö.

Slutligen för nu blir en kvällsbild från kl 14.00

26 december Abisko

Så har vi då kommit fram till Gällivare detta efter ha varit i Kiruna och vänt.

Men jag kan börja från början. Vi åkte från Malmö 12.07 till Stockholm, allt enligt tidtabell. I Stockholm hade vi 1.5 timme och hann med en tråkig Kebabrulle. Vårt tåg rullade in på perrong i god tid och vi började vandra framåt mot vagn 12 som borde vara den andra efter loket. Helt plötsligt upptäckte jag att efter bistron kom vagn 11 och sedan 12 vilket inte stämmer med hur det sett ut i årtionden. Men vagn 11 var en liggvagn och inte sovvagn – något måste vara fel! Vi fortsatte framåt och där klev en konduktör ut så vi stannade till, ”Vill ni checka in?” frågade han. Javisst men det måste vara något fel med vagnsnumreringen! Han skannade biljetten och vi förklarade och han blev mycket konfunderad och ringde till någon. Under tiden strömmade resande till som alltså skulle till liggvagn och började kliva in, det var turister så de gick ju på vagnsnumret. Jo, konduktören konstaterade att det blivit fel och han måste ändra numreringen och samtidigt få ut de som klivit på. Han hade nog en stressig stund där. Senare sa han att det var personalen på verkstaden som gjort fel.

En del av vagnarna såg nymålade ut men det var nog bara att de var tvättade och kanske vaxade, de var så blanka. Sen började eländet så smått, vi blev 40 minuter sena från Stockholm men den tiden kördes in på de första timmarna.
Steg två var att kl 22 gjordes ett utrop att vagnarna till Narvik skulle tömmas i Boden och vi skulle flytta över till ett persontåg som ersätter – alltså kl 6 på morgonen. Även att det tåget endast skulle till Kiruna och ny information senare.
Steg tre – väl ombord på nya tåget så berättade dom att de väntade på information om vad som skulle hända efter Kiruna.
Steg fyra – vi kom till Gällivare och ingen information hade kommit. Vi pratade lite med personalen som sa att det stora problemet var sträckan Björkliden-Riksgränsen. Men det var en Orange varning för vägen Kiruna upp till Abisko så det var oklart om bussar skulle köra.
Steg fem kom 10 minuter efter vi lämnat Gällivare då de meddelade att inga bussbolag skulle köra norr om Kiruna, så det blir hotell i natt.
Steg sex kom bara någon minut senare när de meddelade att alla hotellrum är bokade i Kiruna så de som villa ha hotellövernattning kunde välja Gällivare-

Efter det gick dom runt och frågade om vilka som ville ha hotell i Gällivare. Väl i Kiruna fick vi vänta till södergående Norrtåg som gick efter 1.5 timme. Vi var väl en 50 st som vände söderut andra sökte efter taxi för att komma vidare. Vi hade under resan sökt information i tidningar och på Trafikverkets sida men ingenstans var det något vettigt. Senare hittade jag att de hade kolonnkörning mellan Björkliden och Riksgränsen.

Under väntan i Kiruna gick vi lite runt stationen. När vi klev av tåget var det en bitande vind som mötte oss, men när jag lite senare gick ut var skönare och vackert väder.

En halvtimme senare när vi såg vårt tåg på väg in såg det ut så här inifrån stationen

En ilsken snöstorm med våt snö. Temperaturen ligger kring nollan.

En timme senare kom vi till Gällivare igen och in på hotellet tillsammans med ca 50 andra. Vi satte oss och väntade istället för att stå i kö. Efter knappt en timme kunde jag gå fram och boka in oss, dubbelrummen var slut så det blev två enkelrum. Därefter gick vi ner och åt laxsallad och jag gav mig ut på en runda på stan. Det blåser tidvis rejält, det kom lite snöstorm, det är isigt och bara lite snö.

Vad händer sen??
Den som det visste. Vi har noterat att tåg 94 från Stockholm idag blir inställt i Kiruna. Våra rum är bokade två nätter. Så vi ser ut att stanna här lite. Tur att man planerar för flera dagar i Abisko. Trist för turister som kommer från andra världsdelar, nog många indier nu som troligen har lite andra resplaner och bara gör korta uppehåll.

29 juli På tåget till Stockholm

Så har då hemresan på riktigt startat, vi är nu ombord på tåget till Stockholm där vi byter till nattåg och ska vara framme i Malmö 06.59 om allt stämmer.

Men vår resa startade från Ö-vik vid 10-tiden och körde ner till Härnösand med ett litet stopp vid Höga bron, men på den södergående sidan som bara är en lite rastplats utan utsikt.

Vi hade sett att Länsmuseet i Härnösand skulle ha Hembygdsdag idag (måndag känns lite konstigt) och riktade in färden dit. Hembygdsdagen innebar att olika hembygdsföreningar hade lite arrangemang. En sålde kolbullar, det var sånt skogsarbetarna och även rallarna gjorde till sig – mjöl, vatten och tärnat fläsk, ungefär som fläskpannkaka. Det blev vars sin sådan – så nu har vi provat det med, en gång räcker nog. Här fanns en som skulle slå äng och hässja hö – en lite mini hässja var uppsatt med lite gräs på efter han slått ett par kvadratmeter. En hade en tipspromenad om bin och dess odling. Slutligen en som som gjort en bok om Ed och även hade en förvirrad föreläsning med bilder från gamla Ed – som vi lyssnade på. Enligt programmet skulle någon skjuta armborst ,men det såg vi inte – det hade kanske blivit uppskjutet.

Dock var det två hus som inte var öppna förra veckan som vi nu besökte, dels skolan med skolsalen på andra våningen. Notera att läraren hade en en pulpet tre trappsteg upp så han kunde få en bra överblick. De som satt på första raden hade även ett bord med sand som de kunde öva skrivning på.

Det andra huset innehöll en damfrisering med en stor samling av hårtorkar, vissa såg nästan ut som tortyrredskap.

Efter ett par timmar körde vi och lämnade bilen och gick till station 70 meter bort.

28 juli Örnsköldsvik

I början av resan trodde jag att vi skulle åka hem idag, men Ingvar hade bättre koll. Vårt tåg avgår först imorgon (måndag) och då ska även bilen lämnas. Det värsta är att det är jag som bokat båda delarna. Men imorgon drar vi söderut.

Idag började med en färd söderut till Skuleskogens nationalpark. Det är skog med tre olika vägar in, vi hamnade på ett besökscenter med parkering, toaletter och sopsortering. Lite in i skogen fanns en stor samlingsplats ned grill och sittplatser allt på spångade vägar med anpassning för funktionshinder.

Det fanns lite stigar ut från den anlagda vägen men bara ett par stycken. Mestadels barrträd och många döda. Det är emellanåt väldigt tätt mellan träden, vi har noterat det under tiden vi kör att det inte ser ut som man kan gå in bland träden. Som exempel kan man se den här bilden.

Vår slutstation och vändpunkt var ca 1 km in med en utsikt.

Vi hade hot om regn över oss, det hade kommit lite under vägen ut och lite droppar under tiden. En hel del folk som var ute och vandrade som vi men även många som plockade bär, även vi plockade lite blåbär för direkt konsumtion. Bland alla döda träd finns en del som är som konstverk

Eftersom vi nu var nära ett Naturum så körde vi dit och blev rekommenderade av personalen att besöka Skagsudde. Både Ingvar och jag hade var för sig tittat på det men bedömt att det nog inte var värt något besök. Men vi åt middag på på Naturum och sedan norrut igenom Ö-vik och ut till Skagsudde / Skagshamn. Här finns en fyr med lotsstation, en väderstation och ett fiskeläge med en stor dansrotunda, stor restaurang och ett surströmmingsmuseum. Det lär vara ett stort turistmål även om jätteparkeringen nästan var tom. Vi besökte fyren och framför den står Korgubben – ett enkelt stenbeläte.

Det gamla fiskeläget är väl mer sommarboende gissar jag.

Slutligen besökte vi restaurangen för en kopp kaffe. Intill låg även deras surströmmingsmuseum som vi bara tittade snabbt in i. Restaurangen hade faktiskt sur strömming på menyn för endast 399:-, vi men hade ju redan ätit. Skagshamn är också hemvist för det troligen största salteriet som bl.a. har Röda Ulvens strömming men tydligen tillverkade andra med andra recept. I restaurangen fanns en samling burkar på väggen.

27 juli Örnsköldsvik

Dagen började molnigt och det fortsatte mestadels så. Men under eftermiddagen kom solen fram och värmde ordentligt.

Idag hade vi alltså bokade biljetter för en skärgårdstur till Ulvön. Vi körde till Köpmanholmen och väntade in vår båt.

Man har två fartyg på rutten och Minera är lite mindre och mycket snabbare. Det tog en timme ut till Ulvöhamn med två stopp på vägen. Vi satt ute tillsammans med flera andra, emellanåt stänkte det upp av vågsvall och vind. Det blev även lite jacka på under resan.

Ulvöhamn är ett gammalt fiskeläge där säkert mycket strömming har passerat och saltats och surnat till. Det är ett långsträckt samhälle med gamla fiskebodar längs hela raden. Numera är husen till en del omgjorda till boende.

Vi gick längs vägen och kom till ett surströmmingssalterimuseum som vi givetvis besökte. Vi fick lära oss att surströmmingen uppstod när en strömming saltare fick leverera till krigsmakten men eftersom saltet var dyrt blev det för lite salt varför det surnade och slutade som en delikatess.

Högra bilden är från laggkärlsverkstaden med lite exempel. De små tunnorna på bordet var ursprungliga förpackningen med drygt 1 kilo sill som senare ersattes med plåtburkar. Men vi träffade inte på något salteri och lite Google så kunde jag konstatera att Ulvön inte har någon större verksamhet på detta men det finns småskaligt.

Kan väl även nämna att vi de senaste veckorna noterat i media rapporter och sommararbetande ungdomar som skulle packa sill – det är tydligen inget jobb för vem som helst. Jag kommer också ihåg Jeja Sundströms visa om Surströmmingssalteriarbeterskans klagan – https://www.youtube.com/watch?v=UCdm6Wh79Tg.

Här finns också en gammal kyrka

Våra två timmar flöt på bra, vi hann med lite kaffe och kanelbulle innan det var dags att söka tillbaka till hamnen och hemresan som nu gick med Ulvön ett större fartyg som även kunde ta bilar och gick med lägre fart och lite längre sträcka vilket innebar att vi fick en två timmars resa.

26 juli Örnsköldsvik

Gårdagens väder glömde jag – men det var soligt och varmt.

Idag har det varit soligt och varmt, lite slöjad sol nu på kvällen och lite blåsigt.

Tanken idag var att åka båt till Ulvön – surströmmingens hemvist enligt dem själva – men på förmiddagen slog det mig att jag läst om att man bör boka biljetter online. Så jag leta upp bokningen och då tog det slut. Båten 12.15 som vi siktat på var fullbokad, det gick att åka en timme senare men hemresan skulle bli efter fem timmar i land. Det känns lite mycket när man ser på kartan hur stort Ulvöhamn är. Det blev ändrade planer och vi har bokat in oss imorgon lördag och vi är ute på ön ca 2.5 timme vilket är mer lagom.

Vi hade även planerat att besöka Naturkompaniets Outlet och vi började där. Det är en jätteaffär med en avdelning för Outlet men där var ingen som lockade.

På vägen dit såg vi en park dit vi körde och promenerade en stund. Jag kollade på Google Maps och hittade Olofsfors Bruk – museum över ett järnverk från 1700-talet, det kändes lockade så vi drog dit. En gammal bruksmiljö med herrgård, hytta, tvätteri, bagarstuga, smedja, bostäder m.m. Vi kom dit och gick runt, åt middag och tyckte det var ett dåligt museum. Det enda vi kommit in i var bagarstugan där man kunde köpa tunnbröd men ingen verksamhet. Smedjan var öppen nu men där hölls en kurs. Av en händelse råkade jag upptäcka en öppen dörr i hyttan, dörren låg på gaveln långt från gångvägen och utan vägledning. Men där inne fanns en utställning två våningar upp med tveksamma trappor, där nere fanns plats men där prioriterades teater och musik. Som museum var det inget jag kan rekomendera.

Hem igen och en liten runda på stan i kvällningen. Liksom på andra håll ska husen ”sticka ut”.

25 juli Höga kusten bron & Skuleberget

Vi packade och for iväg norrut och efter några mil passerade vi Höga Kusten bron och stannade vi givetvis på utsikten.

Förutom bron fanns här hotell och nasare och lekplats och utsmyckningar. Den vackraste utsmyckningen var denna

Ett sånt jämnt vattenfall. Och gick man bakom blev det så här

Vi körde vidare med målet Skuleberget och kom även dit. I valet att vandra upp och ner eller ta linbanan så blev svaret enkelt eftersom de hade pensionärsrabatt på linbanan – det hade de inte på vandringen. Vi sparade faktiskt 20 kr per man och skosulor. Väl uppe kunde vi konstatera att har man sett en utsikt så har man sett alla. Man ser långt men det är skog och vatten, likadant var det när vi åkte Inlandsbanan och efter besöket i Arjeplog så ingick i taxiresan en färd upp på en utsikt. Den utsikten var likadan, skog och vatten, skillnaden var att vattnet var många sjöar.

Resan upp respektive ner tog vardera 30 minuter och som vanligt blir utsikten bättre på vägen ner. Det var mycket folk uppe och på väg upp resp. ner. Det var många som gick också, men de fick ju inte någon rabatt.

Sen kunde köra vidare till vårt nya hotell i Örnsköldsvik. Det blev en kvällspromenad längs gamla kajer som har blivit bostadsområden. Nybyggnaderna är givetvis lite spektakulära precis på andra håll.

24 Härnösand

Vädret har fortsatt fint, strålande sol hela dagen.

Idag blev det en tur till Hemsö Fästing som ligger strax utanför Härnösand, ett par mils körning och fem minuter med en vägfärja. Vi anlände precis kl 11 när de öppnade – det var inte planerat, vi hade nog inte koll på tiden. Vi var långt ifrån först utan det var en lång kö i grinden och det gick väldigt sakta. Men vi fick betalat och bokade en guidad visning 11.30 och blev därför kallade lite fram i kön eftersom klockan var mycket. Befästningen ligger 40 meter under mark och är 800 meter lång. Det började byggas tidigt 1900-tal men kanonerna kom först efter andra världskriget, det var i fullt bruk mellan 1957-1989 och nu är det ett museum. Man kunde hysa drygt 300 man och under utbildning var man under jord upp till 21 dagar. Man styrde tre kanontorn med vardera två kanoner på 15.2 mm och en del luftvärn och annat skydd.

Här fanns allt man skulle behöva för flera månader instängda. Logementen hade trevåningssängar, stort kök och givetvis sjukhus som fortfarande verkade vara i bruk

Jag uppfattade i förväg att turen skulle ta 1 timme men vår tog nästan 2 timmar. Vi körde därefter tillbaka hem.

Det har även blivit en kvällspromenad. Imorgon kör vi till Örnsköldsvik.