Göteborg 5 juni

Det solig vädret fortsätter, dock idag med lite dis som behöver torkas upp.

Det blev spårvagn vid 10 till Saltholmen, målet med båtresan var Styrsö Bratten. Styrsö har tre hållplatser Bratten, Tången och Skäret. Jag hade hittat tre matställen med lunchservering och riktade in mig på den som låg 2 km bort vilket sammanföll med hållplatsen Tången. Men vi gick alltså till Tången och åt en varmrökt lax. På ön finns även bussmötesplatser – inte hållplatser – Västtrafik kör en typ av beställningstrafik, man ringer och säger vilken mötesplats man ska resa från och till och så kommer bussen som är i mindre format. Annars är det golfbilar och flakmoppar som far omkring.

Sen var tanken att fortsätta från Styrsö Tången till Brännö – känt för sin brygga med dans (men det är väl bara den äldre generationen som förstår det). Vi gick till hamnen och väntade och väntade och väntade. Efter kvart efter utsatt avgång utan att få någon information om ändring – ända jag hittade var att båten hade avgått – så bestämde vi att gå tillbaka till Bratten, bara för att ha något att göra och sedan ta nästa båt till Brännö Husvik. I hamnen i Bratten låg den saknade båten som tydligen hade något problem. Tanken var också att gå i land på Brännö en dryg timme för att ta nästa båt hem, nu blev den den båten från Bratten till Brännö och sedan stanna kvar ombord eftersom när den landat i Saltholmen gick den vidare in till Göteborg Stenpiren som är gångavstånd från hotellet.

Nu efter en öl och smörebröd på hotellrummet känns det att man har varit ute i solen hela dagen, det är lite dåsigt.

I morgon är det hemfärd på kvällen så det blir en dag att gå runt i Göteborg innan tågen ska bordas.

Göteborg 4 juni

Ytterligare en solig dag, det blir lite svalt ute på sjön med blåst och fartvind så där är det jacka – på.

Vi riktade in oss på en spårvagn kl 10 vilket tydligen var tur. Vi tittar på Nordnytt återkommande och nyligen visades lastbilar med polisbilar på väg till och från EU:s stormöte i Luleå. Kanske en del bilar gick till Göteborg efter kungen var på besök idag. På spårvagnen varnades för problem problem i trafiken från kl 10 och när vi passerade en korsning strax efter centralen stod flera polisbilar och poliser där och väntade. Det tog drygt 30 minuter till Saltholmen. På hemresan några timmar senare kom det tre spårvagnar på rad, de hade 10 minuters trafik. Första vagnen blev knöfull, vi och många andra tog den andra. De tre följde varandra tätt i spåret in till centralen, så det hade väl varit lite stökigt i trafiken.

Vår resa gick till Donsö – ca 30 minuter bort – en av de öar jag hittat det går att äta middag på. Den andra ön är Styrsö vilket får bli målet imorgon. Det är stor skillnad på öarna, de här Södra öarna ska vara bilfria dock finns det en bro mellan Donsö och Styrsö och vi har sett några bilar fast det har varit firmabilar. Dock är detta ett paradis för golfbilar, cyklar och mopeder används också. På de mindre öarna används skottkärror (rullebörar i vardagligt tal) men även där fanns skillnader. På en ö fanns det några kärror (likadana) på båtbryggorna – troligen gemensamma – men en annan ö fanns det kanske 50 kärror med olika ålder så sannolikt var det privata kärror-

Här finns nog rätt så många åretruntboende t.o.m. flerfamiljshus. Men troligen även många sommarboende. Men ett hotell hade småstartat ed dagens lunch – kokt torsk – med småstart menar jag att det var den här helgen. Sen blev det en 40 minuters tur tillbaka till Saltholmen.

Det är lite svårt att kliva iland utan att bli strandsatta på en mindre ö i flera timmar, så det gäller att kliva av på de större öarna där många båtlinjer korsar.

Nu på kvällen gick vi över Hisingsbron till festivalsområdet på andra sidan älven. Det är ett stor område, tältet på bilden nedan har nog 20 stolpar. Inne på området var det som en Malmöfestival, mycket folk, svårt att gå och långa köer. Det blev en snabb passage och tillbaka till ”rätt sida” av älven och en öl på Lilla Bommen.

Göteborg 3 juni

Dagen började molnigt med löfte om sol senare.

Vi lämnade hotellet vid nio för att leta upp buss 114 till Saltholmens brygga där båtarna till den södra skärgården utgår från. Den södra skärgården ska vara bilfri en det förekommer en del bilar. Den norra skärgården kommer man till med trafikverkets vägfärjor. All trafiken går i Västtrafiks regi och våra tredagars kort gäller alltså här.

Jag fick en turlista i biljettförsäljningen, har tidigare laddat ner i datorn men det är jobbigt att leta hur man ska kunna resa och byta linjer på öarna. Tyvärr insåg jag inte att det var olika listor för mån-fredag och lördag och söndag. Så under första resan ut förväntade jag vi skulle komma till en lämplig byteshamn och då insåg jag att vi var tillbaka i Saltholmen, då upptäckte jag mitt misstag och vi stannade kvar ombord eftersom den nu skulle gå en annan rutt.

Under resan får vi se ambulansbåten på väg ut.

Efter totalt 2.5 timme gick vi iland och tog bussen hem.

Efter middag och lite vila gav vi oss ut till Lilla Bommens hamn för att åka med Älvsnabbens linje som går längs med och tvärs över älven, ungefär en timme tur och retur.

Göteborg är en stökig stad. Vi bor strax intill centralen och nya Hisingsbron. Här är stora omledningar av trafiken för bygget av västlänken och det måste ha vrit samma under tiden av brobygget. Här är massor av kranar och avspärrningar.

Under resan till Saltholmen kunde vi notera att det även byggs mycket inne i stan, kranar överallt. Sen byggs även Karlatornet som ska bli 73 våningar och 246 meter, den syntes nästan hela tiden ute i skärgården.

Imorgon fortsätter vi båtresandet i skärgården, förhoppningsvis med bättre planering.

Göteborg 2 juni

Anlände Göteborg i rätt tid, hotellet strax intill där vi lämnade in väskorna.

Därefter en tur på stan dels för att hitta spårvagnshållplats vi ska använda samt hitta turistbyrån. Det blev en runda igenom Trädgårdsföreningens park till enformiga toner från studentutspringandes tutande bilar.

Efter en timme på hotellet blev det en mindre tur längs Göta älv och konstaterade ett det var något stor på gång på andra sidan älven. Vi kom senare fram till att det var Göteborgs 400 årsfirande som inleddes idag.

Vi hann även med att köpa kollektivtrafikkort – tre dagar för 230:- – som vi ska ha för att båtluffa i Södra skärgården.

Söndag 29 januari

Det fungerade med resan till Narvik, tågen gick söm de skulle. Någon minusgrad i Kiruna och blå himmel. Kom till Narvik i tid, känns lite konstigt att komma till en stad där allt är stängt, fast det är det i Kiruna med, så man har väl ett storstads syndrom i sig. Men det var glatt, riktigt glatt-bara is överallt. Ja, utom några trottoarer som var uppvärmda. Den första var utanför ett hotell, skönt att inte behöva trippa försiktigt på isen. Men Narvik är en backe, så ock här. Snö som smälter, vart tar vattnet vägen – det rinner ner till nästa trottoarsträcka och blir ännu bättre (sämre) is, där gick vi och andra över vägen. I stort sett alla hade problem att ta sig fram inte minst i uppförsbacke. Vi hittade en pizzeria som var öppen, liten pizza för en person 206 stor pizza för 2-3 personer 358 Nkr, det blev sådan med lite rester kvar. I Narvik visade en termometer plus tre grader.

Nu har vi passerat Nattavaara och allt är bra!

Lördag 28 januari

En dag med vackert väder, någon minusgrad och strålande sol.

Vi började med att titta på ”Sirqus Alfon Snöcirkus” men tröttnade rätt så snabbt. Något intressant var att man hade en ”fiskedamm” men med en en norrländsk tvist, det var pimpelfiskedamm. Man hade en snöhög med pimpelhål och sannolikt en urgröpning från baksidan så man kunde ”nappa”.

Vi tittade till skulpturerna, där var mycket folk, vidare till utställning av gamla snöskoters och moderna traktorer – inget särskilt intressant för oss. Istället en lite större tur runt rivningsområdet där vi kan se att större område än vi trodde är avspärrat och även utanför avspärrningen är tömda hus.

Även husen ”ovanför” triangeln med tidigare posten är tömda men inte inhägnade. När vi pratar om stadsflytt så vill jag minnas att någon här uppe sagt att vi är vana vid stadsflytt, detta är tredje gången. Men detta är säkert den största.

Vi passade därefter på att gå en större rund i nya centrum också. Det är tre kvarter som öppnades vid invigningen i höstas. Bottenvåningen på alla dessa tre är gallerior, många butiker samlade i tre gallerior, en del med entré både ini- och utifrån. Men även den mindre lokaler med bara ingång utifrån. Totalt ska här vara 300 nya lägenheter men inflyttningen i dessa har startat denna veckan och kommer att fortsätta sakta under ett par veckor/månader. Här är ett par hus till på gång som gissningsvis blir klara till sommaren nånting. Polishus, stor skola och badhus är på gång, fast badhuset ligger lite i fara just nu eftersom de drar iväg i kostnader så nya politiska ledningen har beslutat att pausa och utreda eftersom många tillägg görs på löpande räkning.

Nu på kvällen blev det en sista tur till skulpturerna och lämna bilen. Vi skulle tanka bilen innan lämning men lyckades inte öppna luckan till tanklocket fast vi läste i instruktionsboken. Dom får tanka den själv imorgon, det är inte många liter som ska i.

Imorgon startar hemresan, tanken är att ta tåget till Narvik på förmiddagen, är middag och sedan tåget till Stockholm. Just nu är vi säkra om det kan bli så eftersom tågen idag bara gick till Abisko Ö beroende lavinrisk på Norska sidan.

Fredag 27 januari

Fortfarande ”värmebölja” alltså ca -3 grader både i Kiruna och i Jukkasjärvi vilket innebar att det var kallare inne i ishotell än utanför.

Vi körde alltså ut till ishotellet, vi fick uppfattningen att det var färre rum än tidigare år men jag är lite osäker på det. Men de första sviterna vi tittade in i verkade lite enkelt utformade men sen blev det bättre. Inne i 365 byts inte alla rummen varje år varför vi kände igen en del konstverk. Baren var den samma förutom att Börje Salming hade fått en staty.

Efter middagen gick en tur till kyrkan och tillbaka, en rund till i rummen och sen hem igen.

När vi går från bilen till hotellet blåser det rätt mycket – något vi slapp i Jukkasjärvi. Nu på kvällen blev en tur till korvkiosken och på vägen dit kollade vi in skulpturerna. Nu har alla mejslat ut sina figurer och har lite olika mycket kvar av finputsningen, någon blir nog inte riktigt klara utifrån sina modeller, men klara kommer de att bli. Kl 11.30 är sluttiden, då ska dom vara klara.

Lekplatsen utanför vårt fönster invigdes ikväll och ungarna har åkt isrutschbana. Imorgon blir det lite mer program, främst borta vid skulpturparken.

Torsdag 26 januari

En kvällsbild med utsikten från vårt rum. Huset mittemot har lite rödljus på fasaden och balkonger med inbyggd belysning, känns lite konstigt i just dessa tider med elbesparingar, men rätt så effektfullt.

Idag har vi haft kring -5 grader och lite klar himmel, så vi har sett lite sol idag. Vi började med besöka skulpturtävlingen och sedan en runda upp i gamla centrum. Det finns fortfarande någon enstaka verksamhet som har öppet men det stora affärerna har flyttat. Det kändes lite dött och övergivet att vandra fram på gamla handelsgatan, vi var nästan ensamma där. Höghusen är tömda och inhägnade men butikshusen står inte på rivning än. Sen gick vi ner för att se hur det var med hotell Kebne, polishuset är verksamt än, ett nytt är på gång i nya centrum. Men Kebne och Kaise och husen i den längan var borta förutom det närmast parken där man höll på riva ut och separera material, det är ett ”stenhus” så det rivs snart. Husen som är rivna var nog alla trähus så det gick till flisning allt. Ett hus står kvar och jag tror det används som kontor och annat av rivarna.

Efter middagen tog vi bilen först bort till stationen och gick lite längre bort dit fem hus har flyttats och håller på att färdigställas. Där fanns tidigare en mindre grupp med hus i samma stil, det är så kallade SJ-hus. Därefter en tur uppåt till området nedanför Luossavaarabacken där nu LKAB:s bolagshotell nu är byggt men inte färdigställt, huset kunde var i dåligt skick och kunde inte flyttas -det blev ett nybygge i den gmla stilen istället.

På kvällen en ytterligare tur till skulpturtävlingen för att se hur långt de kommit, Någon har börjat finputsa vilket är rekordtidigt enligt vår erfarenhet, tidigare år brukar man jobba långt in på kvällen men både igår och idag är det stängt kl 18. Finputsen brukar ske främst på lördagen.

Tillbaka på hotellet skulle jag precis börja skriva när det blev helmörkt på rummet. Kollade jordfelsbrytaren och den var OK, ljus i korridoren. Gick ner och sa till i receptionen, efter lite diskussioner ombads jag att kolla jordfelsbrytaren en gång till. När jag klev ur hissen möte jag tre personer som hade samma problem och vi åkte tillsammans ner, en av dessa hade förklaringen att säkringen gått när hon startade hårtorken. Efter lite palaver lovade dom att en kollega skulle komma och fixa det om 10 minuter, personalen kan alltså inte själv kolla säkringar.

Imorgon satsar vi på vi på ishotellet, det verkar inte bli något norrsken i kväll heller.

Onsdag 25 januari

Martin frågade om turister. I Abisko försökte personalen ofta börja med engelska och när vi svarade på svenska förklarade dom det med att det är mest utländska turister. På tåget upp och nu till Kiruna kunde vi också konstatera många utländska turister. Norrsken, renar och ishotell lockar.

Idag vaknade vi upp med bortåt en decimeter nysnö, det har snöat hela natten, temperatur på -5 grader. Tack och lov så har det inte blåst. Efter utcheckning gick vi upp till liftstationen, en bil hade redan kört så vi kunde gå i hjulspåren, det märktes när man lämnade spåret hur tungt det var att gå i snön, den var rätt så kompakt.

Sen blev det en tågresa in till Kiruna och transferbuss till nya centrum via gamla, busschauffören förklarade väldigt noga vid stoppet på gamla busstation vilka som borde gå av där och när hon var på väg att köra vidare frågade hon igen och fick av ett par till. Det var tydligen ett problem att man inte vet var man ska. Men som hon sa det är fyra kilometer om man hamnar fel. Under färden kunde vi se att mycket av det som inhägnades i somras nu var helt borta. Hotell Vinterpalatset är helt bort (det som låg närmast gamla järnvägsstationen. Vi får in och kolla lite närmare, Kebne ska också vara rivet.

Men vi kom till Scandic och fick vårt rum, innan vi skulle hämta bilen hann vi gå en runda i nya staden. Det var stor skillnad mot i somras med butiker och skyltfönster och givetvis människor som rör sig där,

På torget mellan stadshuset och vårt hotell (syns till vänster) bygger man upp barnens snöfestival med flera isskulpturer. Vi har utsikt över torget från rummet.

Med bilen tog vi oss tillbaka till snöskulpturerna och förvånades hur långt en del av dem kommit.

De flesta har en modell av vad de ska göra, det är rätt intressant att se hur det ska bli även om jag har svårt att se hur man ska komma dit.

Nu på kvällen tog vi en till runda in till skulpturerna men nu hade alla lämnat och det började blåsa så det kändes bättre att återvända hem.

Tisdag 24 januari

Natten var blåsig och snöig. Vi kunde konstatera att det har kommit ett par cm nysnö men blåsten har gjort det ojämnt fördelat.

Idag började med kallast hittills, -2 grader och rätt så lugnt. Vi gick till fågelkullen, när vi kom till där stigen viker av mötte vi en man på väg tillbaka. Bra tänkte vi, då behöver vi inte spåra. Men lite längre fram konstaterade vi att han hade vänt utan att komma fram, efter lite letande lyckades vi hitta stigen och blev alltså spårare. Tillbaka och upp till liftstationen och hem igen. Under tiden kunde vi se hur sikten förändrades – mycket siktade vi på Lapporten som ömsom syntes och försvann. Emellanåt lyste solen på bergen över träsket men sedan mörkande det igen.

Vi kunde även se att vattenmängden i jokken verkade låg framför allt i förhållande till hur högt isen låg.

Middagen bestod av nattbakad karré med rostad potatis.

Efter middagen blev det en tur till ner till sjön, mest för att gå någonstans.

Det har varit varningar om hårt väder framåt kvällen med stormvindar på främst kalfjället, men vi verkar förskonade. För tredje (vad vi vet) kvällen i rad har linbanan varit stängd och det är mörkt på himlen. Inga förväntningar på norrsken alltså.

Imorgon är det resdag, vi lämnar Abisko och tar tåget till Kiruna, Det ska bli spännande att se stadsförvandlingen på plats.